Af en toe een maaltijd overslaan. Een goed idee of niet? Vooral structuur is belangrijk.

Waarom?

Maaltijden overslaan wordt vanuit de klassieke voedingsleer afgeraden. Het kan er namelijk voor zorgen dat je tussendoor eerder gaat grijpen naar ongezonde snacks of meer gaat eten bij de volgende maaltijd (overcompenseren).

Tegenwoordig zien we echter vaak nieuwe eetmethoden zoals intermittent fasting opduiken. Bij deze methode wordt er een langere tijd tussen de maaltijden gelaten en wordt er dus enkel gegeten tussen bepaalde vooraf vastgelegde uren. Je gaat daarbij bijvoorbeeld streven naar 16 u vasten tussen het avondeten en de eerste maaltijd van de volgende dag. Dat kan een gunstig effect hebben op je stofwisseling en het risico op welvaartsziekten zoals overgewicht en diabetes type 2 doen verlagen. Er is echter momenteel onvoldoende wetenschappelijk bewijs om te kunnen zeggen dat de ene methode beter of minder goed is dan een andere.

Hoe pak je het dan best aan?

Om een gezond voedingspatroon te bereiken en behouden is het vooral belangrijk om structuur en regelmaat te brengen in je dagelijkse eetgewoonten. Of je dit nu doet door je verschillende eetmomenten - drie hoofdmaaltijden en eventueel enkele tussendoortjes - te spreiden over 12 u of over bv 8 u is een keuze die alleen jij kan maken (al dan niet gemotiveerd door een bepaald levensritme). Het belangrijkste hierbij is dat je je goed voelt bij de keuze die je hebt gemaakt.

Wist-je-dat-je

Het is geen fabel dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Door te starten met een goed ontbijt, breng je je motor op gang en zorg je voor een goede start van de dag! Ook weinig tijd ’s morgens? Hier kan je tal van leuke recepten vinden die in een mum van tijd klaar zijn.

Tip

Met deze leuke weekplanning, plan je je week als de beste!